خلاصه گزارش دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ( 2 )
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
بچه ها ی باحال بیان تو )امید ریگی پناه میرجاوه)
عمومی آموزشی برای بچه های باحال




* 37 : 17 // سید محمد غرضی برای بیان دیدگاههای خود در جایگاه قرار گرفت.....


* سید محمد غرضی: فرهنگ تزریقی و تحمیلی نیست. ملت ایران در طول تاریخ فرهنگ خود را ساخته. وقتی ابن خلدون میگوید مهاجم به کشوری میآید اولین کسانی که با مهاجم می سازند دارای امتیازات زیادی هستند از حکومت قبلی. در کشور ما صاحب امتیازان در زمانی به سمت روسیه و زمانی به سمت انگلیس و برخی به سمت فرانسه رفتند اما مردم سرجایشان ماندند.



اینکه تصور می شود فرهنگ را می شود با دولت ها تغییر داد و اینکه فکر شود فرهنگ میتواند دستاویز قدرت سیاسی یا مفعول جریانات سیاسی است در تاریخ ایران نفی شده است. مردم بعد از شکست ایستادند دولت را مجبور کردند مشروطه به وجود بیاورد. همین فرهنگ ایستاد و ملی شدن صنعت نفت را تنظیم کرد و همین فرهنگ در مقابل کودتا ایستاد و انقلاب را به وجود آورد. مردم میتوانند در مقابل خارجی ها بایستند. وقتی فقر حاصل می شود مردم جمع می شوند ولی از فرهنگ دور نمی شوند. وقتی غنا حاصل میشود مردم تولید هنری میکنند. نه هنر تزریقی است و نه هنر. هر دو محصول زندگی مردم آن جامعه است.



* عارف: عرضی ندارم.



* جلیلی با اشاره به اظهارات غرضی و در واکنش به روحانی: نکته خاصی ندارم. فقط عرض کنم در موضوع فرهنگ که آقای غرضی فرمودند عرضم این است که اگر توجه دقیق نداشته باشیم به موانع فرهنگی، دچار خطا می شویم. مثال روحانی مثال خوبی است. در سال 80 رهبری کرسی آزاداندیشی و جنبش نرم افزاری را فرمودند. اگر میگوییم فضای فرهنگی چرا در همان چهار سال اینکارها انجام نشد؟ اگر آسیب شناسی غلط کنیم به موضوعاتی توجه میدهیم و از اصل موضوع غفلت می شود.



* ولایتی: حرفی ندارم.



* حدادعادل: دولت اگر برآمده از ملت باشد میان فرهنگ دولت و مردم اختلافی نیست.



* روحانی در واکنش به انتقاد جلیلی: نمیخواستم صحبت کنم اما آقای جلیلی حرفی زدند که باید پاسخ بدهم. وضعیت دانشگاه الان کجا آنوقت کجا. چقدر استاد اخراج شدند و چه فضایی بوجود آمد. فضای الان با 83 بسیار متفاوت است. در سال 82 و 83 تمام اقداماتی که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشته برای رفاه دانشجویان بوده و مدارکش در دبیرخانه هست. قوه قضائیه را خواستیم و صحبت کردیم و گفتیم تمام دانشجویان که پرونده برایشان درست شده باید از بین برود پرونده شان. قوه قضائیه را قانع کردیم تا دانشگاه فضای بهتری یابد. کرسی آزاداندیشی را همه وظیفه داریم فضای لازم را در دانشگاه برای ایجاد این کرسی ها و استفاده از ان بودجود بیاوریم.



* قالیباف: صحبتی ندارم.



* رضایی در واکنش به بیانات غرضی: خوب است آقای غرضی درباره هنر و ورزش و مسائل اجتماعی هم صحبت میکردند.



*** 45 : 17 // سید محمد غرضی در پاسخ به نقدهای 7 کاندیدای دیگر: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را بر جامعه تحمیل کند اعم از اینکه نرم افزار یا سخت افزار باشد محکوم به شکست است. فراماسونرها در مشروطه آمدند این کار را بکنند شکست خوردند. رضاشاه در کشف حجاب و محمدرضا شاه در تحمیل فرهنگ خود ناکام ماندند. دولت ها باید تابع فرهنگ عامه باشند.



زندگی تحت تاثیر اوامر حکومتی، اوامر حکومتی را نابود میکند. در سینما و ورزش و سینما باید تمام صاحبان مراکز موظف شوند در سیستم خود ان جی او تشکیل داده و از یک طرف رابطه خود با جامعه و رابطه خود با دولت را سامان بدهند. فرهنگ بخشی نیست و نمیتواند بخشی اداره شود. هنر وقتی موفق می شود که بتواند ارتقای فرهنگی بدهد. تمام زندگی هنر است و عبارت از این است که بتوانیم ارتقای لازم را به زندگی مردم برگردانیم. اگر ورزشها و فیلم ها و تاسیسات رسانه ای را تزریق کردیم همین می شود که در مشروطه و رضا شاه و محمدرضا شاه اتفاق افتاد. باید تابع فرهنگ عام مردم باشیم نه اینکه برای خود شان داشته باشیم که بگوییم اینکار یا آنکار را بکنید. اینها محکوم به شکست است. هیچ دولتی از مشروطه تا الان توان مقاومت در برابر فرهنگ مردم نداشته است. تهاجم فرهنگی به این علت از بین رفت که فرهنگ عامه تثبیت شد.



*** 53 : 17 // غلامعلی حدادعادل بر اساس قرعه کشی در جایگاه قرار گرفت.



* حداد عادل: سلام به پیشگاه امام هفتم و سلام بر امام راحل و شهدای گرانقدر سال 42. به دانشمندان و هنرمندان کشورم سلام عرض میکنم. چندین دهه است از آثار آنها استفاده میکنم. در این که فرهنگ هم با اقتصاد مرتبط است هم با سیاست بحثی نیست. اما امروز آمده ایم درباره فرهنگ صحبت کنیم و نمی شود به جای صحبت از فرهنگ یکسره درباره اقتصاد یا سیاست صحبت کنیم.



فرهنگ مانند روح در پیکر جامعه است و به معنای شخصیت برای فرد است. هویت هر جامعه ای به فرهنگ آن است. فرهنگ ما اسلامی است و مردم ایران از دیرباز و قبل از اسلام هم خداپرست بودند. ما باید فرهنگ اسلامی را اساس قرار دهیم. باور به خدا، باید اساس کار ما باشد. باید زندگی خود را و جامعه را قرآنی کرده و بر اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی تاکید کنیم.



من در دولت آینده تلاش میکنم نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هویت کرده و به این فرهنگ افتخار کرده و در برابر دنیا سر خود را بالا بگیرد و افتخار کند به اسلامی و ایرانی بودن خود. ما در فرهنگ اگر استقلال نداشته باشیم در سیاست و اقتصاد استقلال نداشته باشیم. فرهنگ مثل جان است و ممکن است دیده نشود اما هر چیزی دیده می شود با آن جان دیده می شود. وقتی میتوانیم مقابله کنیم با تهاجم فرهنگی که فرهنگ خود را بشناسیم. داشتن فرهنگ مستقل به معنی ستیزه کردن با دیگران و جهان نیست. به معنی نفی ارزش های فرهنگهای دیگر نیست. اما اگر در اختیار خود سرمایه نداشته باشیم نمیتوانیم فرهنگ خود را تقویت کنیم.



* روحانی: صحبتی ندارم.



* قالیباف: صحبتی ندارم.



* رضایی‌: صحبتی ندارم.



* غرضی در سوالی از حداد عادل: آیا فرهنگ ایران نسبت به همسایگان معرفتی و ذلیلانه عمل کرده یا تاثیرگذار بوده؟



* عارف در سوالی از حداد عادل: قانون برنامه چهارم را شما ابلاغ کردید. بخش فرهنگیش ابتدا در شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شد و جلسه ای بعدش تشکیل شد. احکام خوبی درباره توسعه فرهنگی در این برنامه بود. چه باید کرد که این احکامش اجرا شود و آیا شما پیگیری هایی کردید برای اجرایی کردنش؟


* جلیلی درواکنش به بیان روحانی: استفاده کردم از فرمایشات آقای حداد. نکته ای درباره فرمایش آقای روحانی: پس چرا این فضای فرهنگی در شکل صحیحش برای کرسی های مناظره در سال های حکومت شما شکل نگرفت؟



* ولایتی: خواهشم این است که اگر حدادعادل پیشنهادی برای کار فرهنگستان ها که نقش اساسی در توسعه علم دارند، بگویند که آثار مثبت‌تر و جدی‌تری داشته باشیم. خود من مشکل اعمال نظر دیدگاه فرهنگستان ها را مشاهده میکنم به عنوان عضو فرهنگستان علوم پزشکی.



*** 59 : 17 // حداد عادل در پاسخ به اظهارات نامزدهای محترم: در پاسخ آقای غرضی عرض میکنم فرهنگ ایرانی و بویژه فرهنگ اسلامی ایرانی در منطقه فرهنگ تاثیرگذار بوده است و این فرهنگ با والایی و مفاهیم خود توانسته اثر بگذارد. یکی از فرهنگ شناسان ترک به بنده میگفت منزلت فرهنگ ایران در جهان اسلام منزلت فرهنگ یونان در اروپاست. این نشانه قوت فرهنگ ایران است.



آقای عارف درباره قانون برنامه چهارم صحبت کردند و با بعضی قوانین که در برنامه آمده ممکن است بعضیشان اصلاح شده باشد و بعضی نشده باشد. در مجلس هشتم برای قانون مطبوعات با توجه به تحول فناوری اطلاعات کارهایی کردیم. منتهی اشکال ما به برنامه چهارم یک برنامه بنیادی بود که بسیار فراتر از این ها بود. مبانی برنامه چهارم که چاپ شده بود و بعدا به اندازه ای شور بود که آشپز هم فهمید و جمعش کردند. اشکالات اساسی در آن می دیدیم که اگر فرصت باشد تجزیه تحلیل میکنیم که جنابعالی مشکلاتش را بدانید.

در خصوص صحبت دکتر ولایتی: فرهنگستان ها وظیفه شان جنبه راهبردی دارد. یعنی باید فرهنگستان ها راهبردهای کشور را در این حوزه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه ها و دست اندرکاران عرضه کنند.

درباره زبان فارسی و پیوند اسلام وایران عرایضی دارم که در فرصت های بعدی عرض میکنم.



*** 04 : 18 // جلیلی به عنوان هشتمین نامزد در جایگاه قرار گرفت.



* جلیلی: صلی الله علیک یا امین الله فی ارضه یا موسی ابن جعفر. گرامی میدارم همزمانی جلسه را با 15 خرداد و حرکت بزرگ امام راحل. مزیت نسبی ما فرهنگ است و امام با تکیه بر قدرت فرهنگی این حرکت را شروع کردند و اگر عزت و پیشرفت و تولید قدرتی شد بر اساس ظرفیت فرهنگی ما بود. فرهنگ یک موضوع در کنار سایر مقولات نیست بلکه فضای تنفسی است که بر همه موضوعات مانند سیاست و اقتصاد و .. حاکم است اگر بتوانیم از آن استفاده کنیم قدرتی که ایجاد میکند بسیار بیشتر از مقولاتی حتی قانون است.. مثلا در راهنمایی و رانندگی، فرهنگ سازی از قوانین قوی تر است.



قدرت فرهنگی ما مغول ها را شکست داد. در جنگ تحمیلی فرهنگ بسیجی بود که پیروزی ها را رقم زد. همچنین در بحث هسته ای فرهنگ استقلال طلبی ما بود که باعث پیروزی ما شد. نیازمند شناخت درست هستیم که دچار خطا نشویم. شناخت از مبانی فرهنگی و اسلامی ما. دولت باید فهم صحیح را داشته باشد. اینکه میگوید رئیس جمهور از رجال مذهبی و سیاسی باشد‌، به همین خاطر است. اینکه میگویند فرهنگ از سیاست و اقتصاد جداست بازی است. در آمریکا آرگو و دو فیلم دیگر را ساختند. اگر ما این را مهم میدانیم باید شورای انقلاب فرهنگی مهمتر از شورای عالی امنیت ملی باشد. باید ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری این زمینه را به خوبی بشناسیم و به کار بگیریم.

عدالت فرهنگی باید باشد که تمام آحاد جامعه از ظرفیتشان استفاده کنند. دوم اقتصاد فرهنگی است که باید جدی گرفته شود.



* ولایتی در واکنش به بیانات جلیلی: مطالب بسیار خوبی فرمودند. نباید موضوعی را خلط کنیم. اینکه عرض شد موضوع فرهنگ را سیاست زده نکنیم، منظور این نیست که فرهنگ و سیاست از هم جداست. سیاست زدگی به معنای اعمال غرض های سیاسی برخی هاست که از فرهنگ به عنوان ابزار استفاده کنند. اینطور نباید باشد والا در اسلام همه ارکان اداره جامعه به هم پیوستگی ارگانیک دارند.



* حدادعادل: قرار بوده که این مناظره، فرهنگی اجتماعی باشد. اما حس میکنم به حوزه اجتماع خوب پرداخته نمی‌شود. یک اشاره ای به جنبه های اجتماعی میکنم که در وقت مقرر به آن نرسیدم. مهمترین دستاوردی که امروز در جامعه داریم پیوند دولت و مردم است و پیوند نظام و مردم است که در اثر وحدت اعتقادی ایجاد شده است. چفت و بست مردم و نظام فراهم شده. مردم اطمینان دارند که نظام به اعتقادات آن اعتقاد دارد و احترام میگذارد. امام محترم و عزیز بود چون به اعتقاد مردم معتقد بود.



در اثر این احساس وحدت میان مردم و نظام است که نیروهای اجتماعی بسیج می شوند و شکوفا. اگر در عرصه های علمی جوانان دانشجوی خوبمان در هسته ای به آن موفقیت ها نائل می شوند یا سایر کشورها در اثر این است که نیروها آزاد شده و شکوفایی نتیجه این وحدت است. این سرمایه است که باید حفظ شود و آسیبهایش را بشناسیم. یکی از مهمترین ارکانی که باید حفظ شود خانواده است و خطاب به دوست عزیزم آقای عارف که راجع به برداشتن آنتن های ماهواره ای صحبت کردند، عرض میکنم، البته ایشان از داشتن آنتن ماهواره دفاع نمیکنند، ببینید بعضی از این سریال های ماهواره ای و فیلم هایی که تهیه می شود ببینید با چه نیتی تهیه می شود؟



به ما به عنوان اعضای شورای انقلاب فرهنگی گزارش داده می شود. بیشتر این سریال ها چنان طراحی شده که بنیان خانواده را ویران کند. جمع کردن آنتن اگر راه درستی نیست که یا خوب عمل نشده یا بهتر می شود عمل کرد، دوستان بگویند چه کار باید کرد؟ آیا باید هیچکاری در این زمینه انجام ندهیم؟



* روحانی: از آقای جلیلی می پرسم اعتقاد ایشان چیست؟ چون برخی ها دایره خودی را آنچنان تنگ میکنند که تعداد و گروه خاص و عدد خاص که بالا نیست، هرکس مثل خودشان فکر نکند را محکوم کرده و حاصل توطئه می دانند این فکر را می گویند طراحی استعمار و صهیونیسم بود. میگویند نمیتوانیم با دنیا تعامل کنیم و دنبال حذف و کناره گیری از سطح جهان هستند. به اعتقادم باید در امور فرهنگی زمینه و فضا را برای فعالیت باز کنیم. چرا شرایط طوری شده که فرار مغزها باز شده؟ در دانشگاه ها جاده یکطرفه درست کردیم و نذاشتیم اساتید و دانشجویان به کشور بازگردند و در سمینارها صحبت کنند.



* قالیباف: اگر به موضوعات جامعه یکجانبه نگری کنیم و فقط بگیم تولید ثروت یا قدرت، نمیتوانیم پیشرفت همه جانبه کنیم. جامعه ما یک موجود زنده است ولی متاسفانه جامعه را مثل کودک لوس ساده لوح به آن نگاه میکنند و گاهی به عنوان موجود رشید بالغ. جامعه این نوع دوم است. اگر کرامتش را حفظ کردی عکس العمل نشان میدهد و اگر دست در چشمش کنی باز هم عکس العمل نشان میدهد.. متاسفانه الان همبستگی در کشور کم است. تبعیض و سوءمدیریت موجب شده نتوانیم یک همدلی برای پایه قدرت اساسی داشته باشیم.



دولت آینده باید به موضوعات اجتماعی منطقی و دقیق و اثرگذار نگاه کند. اگر در دولت تاکید داریم که تبعیض نباشد یعنی همه اقشار را ببینیم و همه جوان ها فرصت مساوی داشته باشند. باید همه اقشار و گروه ها نقش خود را در دولت ببینند. نیازمندیم ساختارهای اجتماعی را در دولت و کشور تقویت کنیم. دولت باید تبلور عینی اراده مردم باشد. همه باید احساس کنند تاثیرگذار هستند. توسعه سیاسی و اقتصادی هر کدام به تنهایی نمیتوانند موفق باشند.



دولت اجتماعی که رویکرد اجتماعی فرهنگی دارد و جامعه را رشید و بالغ میداند هدفش این است که رویکردش را در تصمیم سازی و تصمیم گیری به کار ببندد. باید با عقل جمعی کار شود. امروز پیشرفت برای ما یک ضرورت است نه یک انتخاب. برای پیشرفت نیازمند همدلی هستیم. همدلی با تبعیض و ناهنجاری های اجتماعی و فقر نمی شود. اگر به اینها توجه کنیم قدرت ملی و انرژی بزرگی که با آن مردم انقلاب کردند و دفاع مقدس انجام دادند، شکل میگیرد. مهمترین ظرفیت ما منابع انسانی هستند. که باید از آنها استفاده شود.



* رضایی: خوشحالیم هرچه جلو می رویم دوستان به آسیب شناسی که کردیم نزدیک می شوند. 3 آسیب فقر، رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکزی مانند شورای انقلاب فرهنگی در استفاده از پتانسیل های فرهنگی ما. آقای جلیلی خوب است در برنامه هایشان به بحث سلامت روحی و روانی و جسمانی اشاره کنند. مساله اجتماعی هم مهم است.



* غرضی در سوالی از جلیلی: آقای دکتر شما الان موقعیتی دارید و میتوانید جواب بدهید. آیا انقلاب اسلامی توانسته به فرهنگ غرب هجوم بیاورد یا فرهنگ غرب به ما هجوم آورده؟



* عارف: در رابطه با صحبت حداد و جلیلی: قبول دارم که امروزه بهترین راهکار برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب، حذف نیست. فیلتر کردن و اینها جواب نمیدهد. ما باید با خلق و تولید آثار خوب جوانان را تشویق کنیم که به جای آثار غربی از اینها استفاده کنند. نگاه دولتی به فرهنگ در نهایت به نوعی نگاه سیاسی و امنیتی شدن فضا منجر می شود. دولت باید به جای سفارش خلق ‌آثار، زیربناها و زیرساخت ها را ایجاد کرده و خود را خادم فرهنگ بداند نه مسئول فرهنگ. راه مقابل با تهاجم فرهنگی بستن و حذف نیست. این راهکار امروز به هیچ وجه جواب نمیدهد. راهش تولید محصولات فرهنگی فاخر است.



*** 23 : 18 // جلیلی در پاسخ به اظهارات نامزدها: یکی از بحث های اساسی که کارویژه دولت است این است فشارها و زنجیرها را باید باز کنیم تا ظرفیت ها باز شود. انقلاب اسلامی هجوم به فرهنگ غرب بود و ما در موضع فعال هستیم نه در انفعال. اینکه 100 شبکه ماهواره ای فارسی زبان درست میکنند میخواهند پاسخ قدرت ما را بدهند و البته موفق نشده اند.

این نشانگر قوت فرهنگی ماست به شرط اینکه بتوانیم از آن خوب استفاده کرده و همه ظرفیت ها را به کار بگیریم. امروز عده ای انحصار ایجاد میکنند. یک اشرافی گری درست کردند و انحصار گرایی میکنند که مانع بروز ظرفیت فرهنگی میشود. میگویند 2 روزنامه بسته شد اما نمیگوییم چه ظرفیت هایی در روستاها هستند که اصلا نمیتوانند از این امکانات استفاده کنند.



الان چند درصد از رسانه های ما در اختیار کدام ظرفیت های ماست. چرا نگاه تنگ سیاسی داریم؟ میگویند اگر فلان جریان سیاسی داشت وضعیت خوب است اگر نداشت هیچ/ یک جوان بوشهری فیلم مستند تنهای تنهای درباره موضوع هسته ای درست کرده است که بسیار جالب است چرا به این گونه ظرفیت ها اصلا بهایی داده نمی شود؟ باید به تولید محصولات فرهنگی بها دهیم.



حیدری: در پایان بخش اول وقت های اضافه دوستان را لحاظ میکنیم برای جمع بندی. بهتر است به موضوعات اجتماعی هم پرداخته شود. گویا کمی غفلت شد. بسیاری از سوالات بینندگان راجع به حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است.



*** بر اساس قرعه کشی برای دور بعدی استفاده نامزدهای محترم از وقت های باقی مانده خود به ترتیب کاندیداها به بیان دیدگاههای خود می پردازند:



* روحانی: در بحث سلامت مردم مشکلات زیادی دارند و برای راه حل آن باید در بحث بیمه، پوشش را همگانی کرده و 5 میلیون نفری که بیمه ندارند صاحب بیمه کرده و خود بیمه را رقابتی کنیم و از انحصار چند سازمان دربیاوریم. دولت باید کمک کند سهم مردم از درمان که الان 70 درصد است به نرم جهانی برسد. مساله معلولین هم مهم است، 5 درصد جامعه ما معلول هستند و 3 درصد باید استخدام شوند اما الان اجرا نمی شود.



* ولایتی: موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران غفلت شد. بعد از پذیرش اسلام توسط ایران وقتی دیدند بنی عباس و بنی امیه بر طریق اسلام واقعی عمل نمیکنند اولین کسی که در این زمینه کار کرد حکیم فردوسی بود که با تمسک به جوانمردی ایرانی و اهل بیت، نقش مهمی در احیای فرهنگ موحد داشت. بعد از آن دیوان علی نامه به سبک شاهنامه جنگ های امیرالمومنین را به صورت حماسی سروده است.



بعد از آن فرهنگ فتوت و جوانمردی با راهنمایی عرفت و عرفا شکل میگیرد و عملا ساختار ابدایی ایران درست می شود که جامعه را حفظ میکند و با حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی و اهل بیتی توانستند فتیان را شکل داده و ساختار جوانمردی را در ایران شکل بدهند که در حمله مغول و سایر یورش ها این ساختار علمایی روحانی و مردمی توانست انسجام مردم ایران را نگهدارد. نمونه بسیار بارز آن سربداران هستند که ایرانیان مسلمان پیرو اهل بیت بودند و با راهنمایی علم توانستند ایلخانان را شکست دهند. بعدش در اشغال ایران توسط استعمارگران وقتی میرزای شیرازی فتوا را صادر کرد، همه چپق‌ها را شکستند. در مشروطه هم جوانمردانی مانند ستارخان و باقرخان در تبریز قیام کردند.



در زمان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ اول جهانی و در مراحل بعدی هم ایران حکومتی نداشت اما مجموعه ملت ایران با همین فرهنگ اسلامی و شیعی و ایرانی توانستند جامعه را سرپا نگهدارند درحالی که عثمانی به محض اشغال کشورش فروپاشید. در زمان رضا خان با وجود همه تهاجم علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی هیئت های مذهبی توانستند اساس اسلام و فرهنگ اهل بیت را نگهدارند. ستون فقرات قیام 15 خرداد هیئت های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود. انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند. در دفاع مقدس افرادی مانند آهنگران و دیگران برای تهییج مردم، روضه خوانی و مدیحه خوانی کرده و تشبیه بین کربلا و دفاع مقدس درست کردند و مردم با شور به سمت جبهه ها رفتند.



دفاع مقدس را همین هیئت های مذهبی داشتند. در فتنه 78 و 88 هم هیئت های مذهبی نقش اساسی داشتند در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی..امروز هم این هیئت ها توانستند به عنوان محورهای کوچه و بازار خط رهبری را استوار نگهدارند بدون اینکه پولی بگیرند. و اتفاقا گاهی اوقات به جاهایی که پول نیاز بود هم پول دادند.

مردم و هیئت ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشتند و بسیار بیشتر از دولتها عمل کردند.اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی باعث شده که انقلاب و ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند تمسک به راه اباعبدالله الحسین بوده و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی است. اگر اینگونه نبود نمی شد یک کشور در مقابل 40 و اندی کشو در جنگ تحمیلی بایستد و الان در بحث هسته ای و تقابل با صهیونیست ها و ... نمیتوانست بایستد. در دولت آینده باید این تفکر گسترش و ترویج بیشتری بیابد. حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی میدانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار میکنیم.



* عارف: بحثی بین آقای روحانی و جلیلی شکل گرفت. آقای جلیلی فکر کنم قبول میکند فضای امنیتی بی سابقه ای در سال های اخیر در دانشگاه حاکم شد که نتیجه اش بی رغبتی دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی و سیاسی شد. با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در کانال خاص آموزش قراردادند. ستاره دار کردن دانشجویان هم که به آن اشاره شده است. تشکل های دانشجویی عملا فعالیت خاصی نداشتند. من نمیدانم به چه دلیل ترم 2 دانشگاه امسال فشرده شد. در حالی که باید دانشجو در حماسه سیاسی شرکت داشته باشد.



روح و شادابی که باید در دانشگاه الان باشد را نمی بینیم. استاد دانشگاه الان برای اینکه به یک کنفرانس علمی برود توسط حراست پرس و جو می شود که چرا می روی. اگر بخواهد مخالفتی کند با بازنشستگی یا لغو قرارداد استخدام روبرو می شود. بله کرسی ها مهم است و باید انجام شود. روشن است که در یک فضای امنیتی که اگر دانشجو بحث و جدل کند هزینه میدهد، انگیزه ای برای این کار ندارد. باید این نگاه از سر دانشجویان برداشته شود.

یکی از نگرانی های امروز جوانان بحث اعتیاد است. اخیرا با دو مورد در تهران روبرو شدم. به بازار تهران رفتم خانم میانسالی التماس میکرد من را از شر شوهر و 4 فرزند معتادم نجات دهید. متاسفانه سن مصرف مواد مخدر پایین آمده و درصد معتادان هم بالا رفته که من آمار نمیدهم چون بحث های امنیتی برای ما دارد. معتاد را باید مریض بدانیم و بپذیریم که باید درمان شود. باید راهکار جلوگیری از افزایش اعتیاد را دنبال کنیم. مهمترین دلیل اعتیاد امروز بیکاری و مسائل اقتصادی است. باید فضای مناسبی برای اوقات فراغت جوانان فراهم شده و اماکن ورزشی و سرانه ورزشی در کشور افزایش یابد تا این مشکل خانمان سوز را از شرش خلاص کنیم.



* جلیلی: اگر الان داریم وارد مرحله جدید میشویم که باید برای تمدن اسلامی برنامه ریزی کنیم یک بحث عمده اش در کنار سخت افزارهایی مانند اختراعات و نوآوری ها بحث روح آن است که مساله سبک زندگی است که بتوانیم به جهان معرفی کنیم. یک بحث اساسی که هست ساماندهی فرهنگی است یعنی باید بتواند بین بخش های فرهنگی دولت یک هماهنگی باشد و اینها بر اساس آن به سمت اهدافشان پیش بروند.



آموزش و پرورش و عالی و ... باید هماهنگ باشند. به نقش دولت در اقتصاد فرهنگ هم باید اشاره شود/ اگر برخی جاها اگر سرمایه گذاری کنیم موجب می شود در دهها حوزه دیگر صرفه جویی شود. اگر از مسجد به صورت 24 ساعت استفاده کنیم. یک کتابی توضیح میدهد 1100 سال پیش در آنجا شبانه روز کتابخانه های شبانه روزی بوده که نان و غذا و کاغذ رایگان در اختیارش قرار میدادند. این ظرفیت ها را ما داشتیم. باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.



اگر به مادری به عنوان نقش تمام وقت و موثر استفاده کنیم که به خوبی فرزند را تربیت کند و همینطور معلم را یک ظرفیت برایش فراهم کنیم خیلی از آسیب های اجتماعی را روبرو نیستیم که برایش هزینه و سرمایه گذاری کنیم که مثلا چگونه باید با آن مبارزه کنیم. بای روی سه حوزه مسجد، معلم و مادر سرمایه گذاری ویژه کنیم.

فرهنگ ما این ظرفیت را دارد که نشاط و ارتقای فرهنگی را ایجاد کند. این به معنای ان نیست که همه فرهنگ استاد دانشگاه را داشته باشند. مظاهر زیبایی مانند فرهنگ راننده تاکسی و راننده های جاده را داریم.

باید یک حیات طیبه شکل بگیرد یعنی زندگی گوارا و دلنشین. هرچه این زندگی قویتر محقق شود برای جامعه آنچه مورد نظر است بهتر محقق می شود. اتفاقا دولت در این زمینه بسیار موثر است. مردم به امرایشان شبیه تر از پدرانشان هستند. باید دید دولتمردان چه فرهنگی را تزریق میکنند؟ در اشرافیت یا ساده زیستی؟ در عدالت یا تبعیض؟

فکر میکنم ظرفیت های بسیار خوبی متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی خودمان داریم که میتواند نشاط ایجاد کند. نشاط جوانان از هیئت های مذهبی. چند نفر مثلا به هیئت آقای محمود کریمی می روند و نشاط ایجاد میکنند. هرچه استفاده از این ظرفیت ها و ظرفیت های طبیعی بیشتر شود، سود بیشتری می یابیم. هرچه پیام هایی ما بیشتر به صورت هنر به جهان ارائه شود بهتر میتواند اشاعه یابد.

فضایی که آقای عارف می فرمایند را نمیدانم از کجا میگویند. همین دیروز در سیستان و بلوچستان بودم و اتفاقا نقدهای اساسی را دانشجویان به راحتی از عملکرد شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند. من ندیدم در آن چهار سال 80 تا 84 خود آقایان برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی و ... چه اقدامی انجام دادند.



* محسن رضایی: در بخش اول سعی کردم آسیب شناسی را در سه محور در مسائل فرهنگی عرض کنم. فرهنگ، هنر، ورزش و مسائل اجتماعی در سه بعد فقر و اقتصاد، رفتار دولتمردان و همچنین فعالان و جناح های سیاسی با این مقولات که سیاسی امنیتی بوده، حتی اپوزیسیون خارج از کشور که جمهوری اسلامی را نقد میکند هنوز در دهه اول انقلاب که سیاسی امنیتی بوده قدرت را تحلیل میکند. مساله سوم ظرفیت مراکز فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اختیارات گسترده و وسیع داشته و میتواند در حد قانون مصوبه داشته باشد اما این شورا کارآمد نبوده است. البته نقاط قوتی هم دارد.

خیلی از مسائلی که گفته شد آیا اولین بار است که گفته می شود؟ در دولت ها و انتخابات قبل گفته نشد؟ چرا راهگشا نبود؟ مشکل کلیدی کجاست؟

ما در انقلاب اسلامی گام بلندی برداشتیم و اسلام سیاسی را تحقق دادیم. اسلام سیاسی منجر شد به تشکیل حکومت و برگشتن قدرت به دست مردم. این تحول بسیار بزرگ و اساسی بوده است.

فرهنگ سیاسی ما از مرزها بیرون رفته است. مفهوم ایستادگی و مقاومت و ظلم و استکبار ستیزی از مرزها بیرون رفته اما قرار نبود که همینجا بمانیم. ما باید اسلام اجتماعی را از معرفت شناسی آغاز میکردیم و پیش می رفتیم چرا که در غیراینصورت نمیشود اقتصاد و فرهنگ و هنر و... را درست کرد. با اسلام سیاسی میخواستیم همه چیز را درست کنیم. با این روند موفق نمی شویم کسانی که اسلام را به این اسلام سیاسی محدود میکنند دچار دیکتاتوری می شوند. الان موشک ها از چند هزار کیلومتر عبور میکند اما در گوشت می مانیم.



دعواهای الان در کشور بر سر قدرت است نه برای حل مشکلات. فقر را میخواهیم با اقتصاد سیاسی درست کنیم یا اسلام اجتماعی؟ کو محبت ها و پیوندها و برادری ها. با نگاه سیاسی و امنیتی نه اصولگرا با اصلاح طلب میتواند زندگی کند و نه اینگروه ها با یکدیگر. دعواهای الان ما ناشی از نگاه معرفیتی است. نگاه اسلامی هنوز به زندگی و اقتصاد نشده است. اگر این را انجام دهیم تحول بزرگی صورت میگیرد و میتوانیم شکوفاترین زندگی را سامان دهیم مشروط بر اینکه عینک سیاست را کنار گذاشته و عینک اسلام اجتماعی را بزنیم که مکمل هم و مکمل اسلام فردی است.

چند کار اساسی میخواهم بکنم. پای سیاست و امنیت را از مسائلی که مربوط به آن نیست می کشم. نه اینکه برویم به سمت جریان های انحرافی اما جایی که دین باید باشد سیاست و دین چه میخواهند؟ نگاه امنیتی سیاسی را به مردم کنار میگذارم و نگاه فرهنگی و اجتماعی خواهم داشت. چرا برای مقابله با اهانت به اقوام مانند آذری ها و لرها کاری نکردند؟ آموزش و پرورش اصل است اما باید معماری را هم جدی گرفت. این معماری میتواند تولید خشونت کرده و خانواده ها را فروبپاشد.

من اخلاق را به رفتار دولتمردان برمیگردانم و اولین دولت اخلاقی را شکل میدهم.

سمت و سوی تمام برنامه ها را به سمت مردم شکل میدهم. من میگویم سلام بر زندگی و یا ابالفضل. در کربلا دو جبهه زندگی و نظامی بوده است. امام حسین قویترین مردش که حضرت عباس بود را فرمود برو به سمت زندگی و خیمه ها. الان میخواهند ما را تحریم کنند ما نباید شکست بخوریم. الان ما رسیده ایم به گردنه فرهنگی اقتصادی. اگر پیش برویم گفتمان بزرگی شکل میگیرد. گفتمان انقلاب در ایستادگی و مقاومت خالی نیست باید گفتمان های بزرگ اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنیم.

وزارت فرهنگ را فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی میکنم. صندوق فرهنگ و هنر را اضافه میکنم. اقتصاد فرهنگ و هنر و ورزش را سامان میدهم. شورای عالی راهبردی برای هنرمندان تشکیل میدهم. اهانت به مرجعیت را خط قرمز اعلام و حوزه های علمیه را تثبیت کرده و امور فرهنگی را از دولت گرفته و به اصحاب فرهنگی میدهم. از دخالت سیاسیون در فرهنگ و ورزش و هنر جلوگیری میکنم. فرهنگ اقوام را از آذربایجان و لرستان و کردستان و عرب و بلوچ را تقویت میکنم. روحیه پهلوانی را در ورزش تقویت میکنم.



* غرضی: ایران یک مجموعه فرهنگی در طول تاریخ است فرهنگ عظیم اسلامی توانایی پیدا کرده که علاوه بر اینکه بتواند با فرهنگ مهاجم آمیزش کرده و خودش بر فرهنگ مهاجم پیروز شود. ببینید چه اتفاق عظیمی افتاده است. خاندان پیامبر گرامی دچار گرفتاری بنی امیه و بعدیش میشوند چه کسی این خاندان را نجات میدهد؟ ایران است. ابومسلم خراسانی است. باید نگاه ها را از سیاسی به سمت اجتماعی و فرهنگی ببریم. جریان اجتماعی ملت ما یک جریان فرهنگی بسیار وسیع تر از مرزهای ماست و خواهد بود.

کارنامه ما در حوزه فرهنگی کارنامه قتبل قبولی ندارد و باید به این نوع مدیریت پر مشکل پایان دهیم. از انقلاب اسلامی و امام و آموزه هایدینی یاد گرفتیم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ما است و باید علاوه بر توجه به مسائل مادی بر منزلت اجتماعی تاکید کنیم. خسارت بی اعتمادی بیشتر از خسارتی است که گرانی ایجاد کرده است. دولت اجتماعی دولتی است با تبلور حضور مقتدرانه مردم. ما معتقدیم نارسایی هایی که در کشور وجود دارد از جمله اعتیاد و... که دولت در آن سهیم است و باید افرادیکه در این امور سهیم هستند سهم خود را پرداخت کنند.



* حدادعادل: در هر قضیه فرهنگی ما باید جلوی ورود سم را گرفته و مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم. مردمی که پای مناظره ها نشستند از ما انتظار دارند جوری صحبت کنیم که از اظهارات ما جمع بندی داشته باشند و نباید موزاییک وار صحبت کنیم.



*** حیدری مجری برنامه: بخش دوم مناظره شامل 16 سوال 2 دقیقه ای به همراه 2 دقیقه جمع بندی است که با صحبت های بنده 55 دقیقه می شود. بخش دوم مناظره ازساعت 19 و 35 دقیقه از سر گرفته می شود.



*** 28 : 19 // پایان بخش اول مناظره فرهنگی و اجتماعی نامزدها.



*** 45 : 19 // آغاز بخش دوم مناظره فرهنگی اجتماعی کاندیداها.



* غلامعلی حدادعادل به قید قرعه به عنوان کاندیدای اول برای پاسخ به دو سوال مرحله دوم انتخاب شد.

سوال اول: تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های عمرانی و اقتصادی چقدر ضرورت دارد؟



حداد عادل: تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های عمرانی و ... چقدر ضرورت دارد؟ گفت: مقصود از پیوست فرهنگی این است که دستگاه هایی که میخواهند در کشور طرحی اجرا کنند باید دغدغه آثار فرهنگی آن را داشته باشند مثل اگر قرار است در شهر کوچک دانشگاه بزرگ احداث و از سایر شهرهای بزرگ به آنجا افراد اعزام شوند، باید مشخص شود که اینکار چه آثاری دارد. باید پیوستی تهیه کرده و پیش بینی کنیم و برای آن اندیشه کنیم. هر کار بزرگی که در کشور می کنیم، مثلا بزرگراهی از تهران به شمال می کشیم باید آثارش در تخریب محیط زیست و ایجاد انواع و اقسام اماکن را پیش بینی کنیم. پیوست دادن یعنی مدیران کشور باید در کارهای غیرفرهنگی دغدغه فرهنگ را داشته باشند. فرهنگ چیزی نیست که بشود آن را جدا کرد و فردی بگوید این کار را میکنم یا نمیکنم. من در دولتم در هر کار اجتماعی نظامی سیاسی و اقتصادی به این نظر نگاه میکنم که باید جنبه فرهنگی هم داشته باشد.



* سعید جلیلی به قید قرعه به عنوان دومین کاندیدا به سوال پاسخ می دهد.

سوال: اقدام عملی شما در استفاده از ظرفیت های گسترده هنرمندان کشور در مقابله با جنگ نرم چیست گفت؟



جلیلی: عمیقا باور دارم هنر و هنرمندان بخصوص بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی یک فرصت و ظرفیت است اگر بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را هرچه با شکل و قالب هنری ارائه کنیم کمک میکند به همان پشتوانه قدرت ما. یکی از بحث های اساسی صادرات محصولات فرهنگی است. باید دولت مبنای قوی برای پشتیبانی از هنر و هنرمندان داشته باشد اولا ظرفیت ها شکوفا شوند و بعد صادر شود به خارج از کشور و مخاطبین ما و حتی کسانی که ما را هدف جنگ نرم قراردادند.



الان ضعف های چشم گیری داریم که باید برطرف شود. مثلا یک سرشاخه هایی مانند دفاع مقدس و انقلاب و 15 خرداد داریم در این امر که فیلم های زیادی درباره آن ساخته نشده است. درباره شهید شهریاری چند وقت بعدش فیلم ساخته شد. ما باید ظرفیت ها را فعال کرده و آن ها را از انحصار خارج کنیم و از ظرفیت هنر بیشترین استفاده را کنیم برای پیشبرد نگاه های فرهنگی.



* حسن روحانی به قید قرعه به عنوان سومین کاندیدا به سوال پاسخ می دهد.

سوال: موثرترین اقدام شما در تقویت و توسعه صنعت گردشگری چه خواهد بود؟



روحانی: گردشگری بسیار مهم است هم از لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی و هم ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی است و هم برای اشتغال. مجموعه محاسبات نشان میدهد اگر بتوانیم در طول یکسال 10 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم 13 میلیارد ممیز 6 دهم درآمد داریم و این مجموعه گردشگر 4 میلیون اشتغال برای ما درست میکند. مشکل 3 و نیم میلیون اشتغالمان را به طور کامل حل میکند. همسایه مان مانند ترکیه رقم گردشگران در 2012 بالای 30 میلیون گردشگر بوده. ما ظرفیت بسیار زیادی داریم و چهارمین کشور در جاذبه‌های گردشگری هستیم. باید در صنعت توریسم زیربناهایی مانند هتل و فرودگاه و حمل و نقل را درست کنیم که به راحتی امکان پذیر است. سرمایه گذار خارجی در این زمینه کاملا آماده است که اینها را بسازد. مهمترین مشکل الان ما که باید حل شود بحث بانکی و مسائل مالی است که به خاطر تحریم مشکل داریم. دولت باید برنامه ریزی کند که گردشگران پول را به کشور بیاورند.



* ولایتی به عنوان کاندیدای بعدی به سوال پاسخ می دهد.

سوال: الگوی دولت شما برای تحقق شادی و نشاط بیشتر در جامعه چیست؟



ولایتی: قبل از هرچیز باید موضوع شغل و مساله بیکاری جوانان مورد نظر قرار بگیرد و تا زمانی که مساله اقتصادی مردم حل نشود و تا زمانی که معاش مردم تامین نشود صحبت از ایجاد شادی و نشاط در جامعه و خانواده‌ها کردن صحبت بی پایه ای است. اگر فراهم شد میتوانیم از انواع امکانات در کشور برای گردشگری داخلی و همچنین تامین یک مسائلی که بتواند اوقات فراغت جوانان و مردم را به وجه احسن تامین کند استفاده کنیم. همچنین درباره تعطیلی ها و استفاده از تعطیلات که در بسیاری از کشورها اجباری است و مثل الان نیست که در ایران ذخیره میکنند برای پول در بازنشستگی. همچنین باید برنامه های سرگرمی در رسانه ها و بخصوص رسانه ملی برای هر سلیقه ای فراهم شود.



* غرضی به عنوان پنجمین نامزد انتخاباتی به سوال پاسخ می دهد.


سوال: فوری ترین اقدام دولت شما برای حل مشکلات سلامت در جامعه چیست؟

سید محمد غرضی: شبکه هوشمند سلامت را راه می اندازم به این صورت که نسل سوم و چهارم تلفن موبایل را وارد کشور می کنم که خدمات بسیار بسیار زیادی را میتواند در سطح اجتماعی بدهد. نرم افزاری رویش میگذارند که یک فرد میتواند به 100 نفر فرمان بدهد. این کار در برزیل اجرا شده است. افرادی معادل 12 میلیون نفر در کشور که وزن زیاد دارند دچار مشکلاتی میشوند.

در بخش سلامت هرچه سلامت تکنیکی و مهندسی پزشکی توسعه یابد هزینه ها پایین می آید. نمیتوانیم نسل وسیع تری را به دانشهای پزشکی مامور کنیم چون هزینش بالاست و وقت زیادی میخواهد. باید از طریق دولت الکترونیک نیازها را برآورده کنیم. اینکه تعداد زیادی را وادار کنیم پزشک شوند زمان می برد ولی استفاده ازدولت الکترونیک مشکل را حل میکند. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 17 خرداد 1392برچسب:کاندبدها,, :: 2:18 قبل از ظهر ::  نويسنده : امید ریگی پناه